window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'G-5KHX8202LL');

Elin Hölcke, CEO & Founder Guided Talent Solutions

Bygg ditt personliga varumärke

Skribent: Elin Hölcke, CEO & Founder Guided Talent Solutions.

Elin är entreprenör och specialiserad inom affärsutveckling, ledarskap och strategisk försäljning. Hon har ett stort intresse för varumärkesbyggande och nätverkande och inspirerar gärna på LinkedIn.

 

Ditt personliga varumärke är ”ditt professionella rykte” eller hur personer i din omgivning uppfattar dig. Alla har vi ett personligt varumärke – du gör klokt i att aktivt arbeta med att bygga och utveckla det.

Ett starkt personligt varumärke kan vara väldigt kraftfullt och kommer att hjälpa dig i din karriär på många sätt. Det är något du alltid bär med dig, när du söker jobb, ska satsa på något nytt, eller i den roll du har idag.

Genom att aktivt arbeta med ditt personliga varumärke kan du med hjälp av det klargöra och uttrycka det värde du kan leverera till din arbetsgivare, dina kunder eller kollegor. När du bygger ditt personliga varumärke bygger du också samtidigt din arbetsgivares eller ditt bolags varumärke. Det är många gånger inte företagets varumärke i sig som är intressant, utan de personer som arbetar i verksamheten och bär upp det.

Det är viktigt att den varumärkesidentitet du skapar bygger på äkthet, att du förmedlar en autentisk bild och är dig själv, och därmed unik! För att vara top of mind inom rätt områden där matchningen är som bäst – var så specifik och tydlig som möjligt.

Att bygga ett personligt varumärke är aldrig en ”quick fix”, utan en ständigt pågående process. Såklart är det viktigt vad du levererar och att du faktiskt gör ett bra jobb, men resten är kommunikation och relationer.

Hur gör man då för att aktivt arbeta med att bygga och utveckla sitt personliga varumärke?

Du måste börja med vad det är du vill förmedla.

  • Vilka är dina styrkor?
  • Vad har du för expertis?
  • Vad har du för värderingar?
  • I vilket sammanhang ska man tänka på dig?

När du bestämt vad du vill förmedla, se då till att göra det! Dagligdags till folk du möter, och också i det digitala genom att interagera, inspirera och dela med dig av din expertis, dina tankar och värderingar.

Nätverka! Både digitalt och fysiskt. Håll kontakt med gamla kollegor, kunder och vänner. Och knyt nya spännande kontakter! Sök dig till sammanhang där du träffar folk från din bransch eller andra intressanta personer. Gå på event och kurser. Kan du medverka i en podd eller skriva en artikel?

Att nätverka är att ge dig själv chansen till långsiktig framgång genom att bygga starka relationer med personer som du kan samarbeta med på något vis framåt sett. Prioritera att vårda det nätverk du har och också att skapa nya meningsfulla och intressanta relationer och utbyten.

När du skriver din CV och går på arbetsintervjuer är det också ett alldeles utmärkt tillfälle att förmedla ditt genomtänkta personliga varumärke. Du kan se det som en röd tråd som håller ihop din professionella profil och varumärkesidentitet.

Ditt digitala varumärke är viktigt. När du söker ett nytt jobb eller har och tar kontakt med kunder kan du räkna med att bli ”googlad” och att en sökning kommer att påverka dina dialoger och chanser. Social media är en stor och viktig del av det digitala varumärket och då främst LinkedIn, ett professionellt nätverk där du når väldigt många, och dessutom frekvent använt av rekryterare.

Uppdatera din profil på LinkedIn med en profilbild och skriv lite om dig själv, samt uppdatera listan med dina erfarenheter. Posta gärna inlägg och kommentera på andras för att ytterligare bygga ditt personliga varumärke, förmedla din expertis och dina värderingar. Inläggen kan du sedan lägga in under utvalt i din profil.

Att bygga och utveckla sitt personliga varumärke är ett långsiktigt arbete och en investering för framtiden. Är du redan på bollen – bra! Idag är annars en perfekt dag att börja. Du kommer att få så mycket tillbaka.

/Elin Hölcke