window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'G-5KHX8202LL');

Elin Hölcke, VD Guided Talent Solutions och Per Furumo, konsult i talarträning, retorik och presentationsteknik

Vad du säger är viktigt – HUR kan avgöra genomslaget

Gästskribent: Per Furumo, konsult i talarträning, retorik och presentationsteknik.

Med sin bakgrund som röstspecialist sticker Per ut bland Sveriges retorikkonsulter. I sina tjänster fokuserar Per på att den som framträder ska ÄGA situationen utifrån en ”manual” som skapar trygghet. Bland kunderna finns en mängd av våra stora företag och organisationer som exempelvis Advokatsamfundet, Regeringskansliet, EU-kommissionen, samt offentliga personer inom näringslivet och många andra.

 

Du är ung och du är relativt nyutexaminerad. Men du har ändå hunnit med att praktisera en del på både mindre och större bolag. Du har också börjat få blodad tand för du vet att du har en bra utbildning i bagaget, att du har på fötterna. Din kompetens och din potential har också uppmärksammats. Du tillhör dem som man kommer att satsa på vad gäller talangutveckling. Man kommer helt enkelt att kosta på dig och det sporrar dig ytterligare. Du vill göra karriär.

Den vidareutveckling och de ämnen du kommer i kontakt med, ofta starkt influerade av anglosaxisk managementkultur, är noga uttänkta. Du kommer att möta flera duktiga inspiratörer inom respektive områden, din kunskapsbank växer.

Men finns det en plan även för det område där alla dina samlade kunskaper ska få utfall? Ett verktyg som du med hjälp av inte bara ska redovisa idéer, reflektion, slutsatser, beslut utan också förhoppningsvis få med dig dem du interagerar med? Få dem att springa åt samma håll som du.

Ja, det handlar naturligtvis om muntlig kommunikation i det skarpa läget, om retorik. Trots influenser från USA och England är just detta något vi inte tagit till oss på allvar i nordisk kultur. Jo då, lite här och där, lite nu och då, men inte som det tunga, betydelsefulla ämne det alltid borde vara. För vi kan vara säkra på en sak: det är oerhört mycket mer än innehållet i sig som påverkar mottagaren och hur ett budskap uppfattas och landar. Modern kommunikationsforskning med Harvard University som ledande företrädare visar med all önskvärd tydlighet den muntliga leveransens betydelse. Tonfall, melodi, uttryck kan vara avgörande faktorer för en presentations genomslag. Och tänk efter, det går att göra Pippi Långstrump till en tråkig berättelse utan att ändra ett ord och det går att tala finans, IT, juridik eller något annat och fånga och fängsla.

Och när ett levande, berättande tilltal (istället för ett neutraliserat, redovisande) kombineras med andra retoriska färdigheter rörande disposition, storytelling etc, ja då kan det börja hända stora saker. Alla lyssnar, alla är, fysiskt eller digitalt, mentalt närvarande. Dina mottagare triggas och attraheras, ja, de smittas av ditt engagemang och din energi. Få saker slår ett levande anförande. ”Det var helt enkelt så mycket intressantare att lyssna till Kajsa än till Kalle”. Ändå sa de exakt samma saker, använde till och med samma ord. Snacka om konkurrensmedel.

Det finns många viktiga verktyg. Rösten – i samspel med kroppen – är trots modern teknik alltjämt vårt viktigaste. Vad du säger är viktigt – HUR kan avgöra genomslaget.

/Per Furumo