window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'G-5KHX8202LL');

Mats Stegemann Head of Culture på Exsitec och Elin Hölcke VD på Guided Talent Solutions

Hållbarhet och employer branding – så sticker ni ut ur mängden

Gästskribent: Mats Stegemann, Head of Culture på Exsitec.

Mats har arbetat mer än tio år i gränslandet mellan IT och HR. Idag är han ansvarig för kultur, kommunikation och hållbarhet på Sveriges just nu snabbast växande IT-konsultbolag.

 

För snart 15 år sedan klev jag in på arbetsmarknaden med en stark längtan om att få vara med och bidra till den tidens stora snackis, Digitaliseringen! 

På arbetsmarknadsmässorna fanns ordet överallt och vi som letade efter drömjobbet förstod i ärligheten namn sällan vad de som stod i montrarna menade när de pratade om hur de byggde API-strategier eller hur appar skulle förändra sättet vi konsumerar information på jobbet. 

Idag ser jag samma mönster återupprepa sig igen men denna gång med ordet hållbarhet som murbräcka. Det finns vilja, energi och stort engagemang kopplat till det här området vilket bygger en fin grund för ett starkt employer brand. Framtidens medarbetare är tydliga i sin vilja att få komma till en arbetsplats som tar hand om sina anställda, bryr sig om klimatet och bedriver sin verksamhet på ett schysst sätt.

Så hur lyckas du med ditt hållbarhetsarbete?

För mig har det alltid handlat om att skapa engagemang och stolthet genom att få många att vara med och bidra istället för att några få personer inom bolaget bestämmer över aktiviteterna. 

Det kan ju låta enkelt men bygger på att det finns en gemensam bild av vad arbetet ska syfta till. Här kommer fyra förutsättningar för att lyckas med detta:

  • Låt hållbarhet vara en strategisk riktlinje

Att låta hållbarhet ta plats bredvid erbjudanden, tillväxtambitioner och resultatmål ger en legitimitet till arbetet. Det är en bra start men för att få effekt ordentligt så bör målet brytas ner i underliggande kategorier såsom socialt, ekonomiskt och klimatmässigt. 

  • Leta internt

Ni har säkert redan massor av initiativ som händer inom er verksamhet. En medarbetare som ploggar, en annan som lär ut programmering till unga tjejer eller en tredje som agerar mentor till en egenföretagare. Att leta efter engagemang internt säger ofta mycket om vilka typer av aktiviteter som just ni borde ägna er åt.

  • Synliggör initiativ

Var inte rädd för att synliggöra initiativ. Det skapar stolthet internt och märks externt. Här tycker jag det är extra viktigt att låta stort blandas med smått. En stor donation till en välgörenhetsorganisation skapar en typ av stolthet och att synliggöra en anställd som utnyttjar sitt friskvårdsbidrag på ett kreativt sätt skapar en annan.

  • Fokusera!

Ett av de bästa sätten att boosta och synliggöra denna typen av arbete är att fokusera engagemanget inom en given tidsperiod. Testa att ha en friskvårdsmånad eller varför inte ett klimatkvartal? Skapa interna tävlingar och låt vinnarna skänka pengar till valfri välgörenhet. Det fungerar lika bra för hållbarhet som försäljning.

Nu när vi har dessa förutsättningar finns på plats så handlar arbetet mer om att rikta energi och fortsätta att lyfta fram det goda exemplet.  Poängen är att det är mycket enklare att skapa tydlighet och riktning än att skapa engagemang och passion.

Hur vet man att det fungerar då?

Ett tydligt exempel för mig var när jag nyligen besökte en arbetsmarknadsmässa tillsammans med några kollegor som utan att tveka en sekund kan berätta om våra initiativ kopplade till hållbarhet. Dom lutade inte sig emot skrivelser från vår webbplats utan kunde lyfta fram konkreta exempel, stora som små. Det skapade stort intresse bland besökarna i montern och stolthet hos min kollegor.

Så lycka till med att skapa er egen prägel på hållbarhetsarbetet. Spendera inte allt för lång tid med att fundera på vilken riktning som är rätt för just er. Svaret finns säkert redan inom er verksamhet.

/Mats Stegemann