window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'G-5KHX8202LL');

Patrik Gyllhamn, CEO WEFIND och Co-Founder Effektiv Kommunikation

En crash course i LinkedIn algoritmer

Gästskribent: Patrik Gyllhamn CEO WEFIND och Co-Founder Effektiv Kommunikation.

Patrik Gyllhamn driver i dag WEFIND som hjälper sina kunder med att skapa en digital närvaro, förtroende och top of mind mot deras målgrupper och direkta beslutsfattare. Den primära målsättningen är att generera fler affärsmöjligheter och en ökad kundbas åt kunderna. Patrik är också Co-Founder i kommunikationsbyrån Effektiv Kommunikation som är en fullservicebyrå inom digital kommunikation.

 

Linkedin är 2022 långt mer än en mötesplats för arbetssökande och företag som var fokus vid starten 2003. På LinkedIn bygger vi nu affärsnätverk och håller oss uppdaterade om vår bransch och dess möjligheter. För att du ska få spridning på dina inlägg och också förstå varför du ser de inlägg du ser i ditt flöde vill jag ge dig en crash course i LinkedIn algoritmer.

LinkedIn algoritmer
För att uttrycka det enkelt använder LinkedIn algoritmer för att förutsäga hur relevant ditt inlägg kommer att vara för din publik och rankar det därefter. Dessa algoritmer bestämmer också vad du ser i ditt flöde. Genom att styra vad användarna ser på plattformen med en algoritm vill LinkedIn göra upplevelsen bättre för användarna, som upplever sitt flöde mer intressant och riktat till dem personligen.

LinkedIn driver ditt inlägg initialt till ett mindre urval av dina följare och väntar för att se om det skapar engagemang. Beroende på hur det första testet går avgör det sedan om det ska skickas till fler individer i ditt nätverk eller om det ska sluta visas i flödet.

Nedan guidar jag dig igenom dessa tre områden:

  1. Att tänka på när du skriver ett inlägg för bättre spridning.
  2. Vad du kan göra för att få bättre spridning när du postar och efter du postat ett inlägg.
  3. Vad visas primärt i ditt eget flöde?

Att tänka på när du skriver ett inlägg för bättre spridning

  • Använd bra grammatik. Algoritmen känner av tex stavfel.
  • Använd helst inte externa länkar. LinkedIn vill gärna behålla sina användare på plattformen.
  • Tagga inte mer än 5 personer för det kan uppfattas som spam. Tagga endast personer som du är övertygad om kommer att agera på ditt inlägg.
  • Undvik att återposta exakta ord för ord inlägg.
  • Undvik att använda ord som ”följ”, ”kommentera” eller ”gilla”.
  • Använd gärna hashtags #, men inte fler än 3-5 stycken.
  • Formatera ditt inlägg så att det är lätt att läsa.
  • Fokusera på nischade ämnen som läsare kan relatera till framför breda ämnen.
  • Skapa CTA (Call To Actions) i inlägget som är enkla att agera på och som behåller användaren på plattformen.

Vad du kan göra för att få bättre spridning när du postar och efter du postat ett inlägg
Den första timmen efter att du postat ett inlägg på LinkedIn är den viktigaste för dess framgång. Om ditt inlägg går bra under den perioden är det mer troligt att det fungerar bra hela dagen, veckan eller månaden.

  • Posta ditt inlägg vid tidpunkter när många är online.
  • Agera snabbt på kommentarer och återkoppling du får på ditt inlägg.
  • Följ gärna ett konsekvent postschema så dina följare vet när nästa inlägg kommer.
  • Undvik att redigera inlägget om du inte absolut måste.

Vad visas primärt i ditt eget flöde?
När det gäller inlägg som visas primärt i ditt flöde tar LinkedIn algoritmen hänsyn till:

  • Vilka individer som har agerat snabbast och mest på dina tidigare inlägg.
  • Vilka nischämnen du själv tidigare har skapat och publicerat.
  • Vilka individer och kontakter som du arbetar eller tidigare har arbetat med.
  • Vem du har interagerat med tidigare utifrån utvalt nischämne.
  • Vilka grupper, hashtags # och individer du följer.
  • Inläggets språk, företag, personer och ämnen som nämns i det.
  • Hur frekvent du är inloggad på LinkedIn.

Baserat på ovanstående utvärderar algoritmen sannolikheten för att du kommer att reagera, kommentera eller dela inlägget.

Ju mer du interagerar med andra dagligen desto fler människor kommer att engagera sig tillbaka och desto mer kommer du därmed att synas i andras flöden.

/Patrik Gyllhamn